Zoals ik jullie al in mijn vorige blog vertelde, zijn er positieve resultaten gekomen uit onderzoeken van de Open Universiteit met autismegeleidehonden. Zo is er gebleken dat de kinderen waar een autismegeleidehond bij geplaatst was, beter contact konden maken met anderen, zich beter konden oriënteren in tijd, ruimte en plaats en dat zij minder overstuur raakte bij veranderingen. Deze resultaten waren al te zien na een half jaar! Binnen deze blog ga ik verder in op kinderen met autisme, en de aanvulling die een hond voor deze kinderen kan zijn.
Tekst: Tessa Feer

Autisme heeft bij kinderen invloed op alle ontwikkelingsgebieden. De taal van het kind met autisme is zo anders, dat er gemakkelijk een miscommunicatie ontstaat. Als volwassenen, ouders en professionals hebben wij de taak om deze taal te leren begrijpen en ons hierop af te stemmen. Een kind met autisme moet vaak door volwassenen aangeleerd krijgen hoe te reageren in sociale situaties.
Ook is het herkennen en erkennen van emoties en gevoelens voor kinderen met autisme (maar ook voor bijvoorbeeld kinderen met PTSS) lastig. Zij hebben weinig zicht op hun eigen wensen, behoeften, meningen en gevoelens. Dit is onder andere een reden waarom honden zo’n enorme aanvulling kunnen zijn op de ontwikkeling van een kind. Een hond pikt emoties op en spiegelt, wat maakt dat een kind het gedrag van de hond kan koppelen aan zijn eigen gedrag. Een therapeut die gebruik maakt van een therapiehond, kan dan ook aan de hond zien, hoe het kind zich voelt en hierop inspelen binnen de contacturen.

Kinderen met autisme voelen niet vanzelf aan hoe emoties geuit moeten worden en gebruiken nauwelijks mimiek. Dit maakt dat het kind zijn of haar emoties op een andere wijze uit. Als ouders is het van belang om deze taal te begrijpen, zodat zij hun kind zo optimaal mogelijk kunnen begeleiden binnen de ontwikkelingstaken. Door middel van speltherapie, vaktherapie of dierentherapie kunnen ook ouders, met de juiste begeleiding, de taal van hun kind leren begrijpen.
Naast dat zij moeite hebben met het herkennen en erkennen van hun eigen emoties, hebben deze kinderen ook moeite met het herkennen en erkennen van andermans emoties. Wat maakt dat zij moeilijk de grenzen van een ander kunnen begrijpen, maar ook zelf moeite hebben met het stellen van grenzen. Hierin vraagt het kind om een consequente, gestructureerde en positieve opvoeding. Waarbij het kind bij de hand wordt genomen, en leert omgaan met dergelijke situaties. En laat dit nou net zijn, wat voor honden even belangrijk is. Om een hond op een juiste wijze op te voeden moet je grenzen aangeven en deze ook aanhouden, maar doe je dit op een verkeerde wijze, dan zal je bereiken dat de hond niet meer voor jou wil werken.

Binnen coaching, therapieën en begeleiding waarbij gebruik wordt gemaakt van therapiehonden, wordt dan ook veelvuldig gebruik gemaakt van deze overeenkomst. Door het kind commando’s te laten geven aan de hond, leert het kind zijn eigen grenzen aangeven, maar leert er ook mee omgaan als een hond iets niet wilt. Doordat jij als professional direct kan inspelen op deze situatie, kan het kind direct begeleid worden in het adequaat omgaan met dergelijke situaties en deze toepassen in het dagelijks leven.

Een autismegeleidehond is echter niet volledig te vergelijken met een therapiehond. Een therapiehond wordt getraind en opgeleid zodat deze ingezet kan worden tijdens de therapie-, coachings- of begeleidingssessies. Hierin is van belang dat de professional de hond goed kent en deze dan ook op de juiste wijze kan lezen en inzetten.
Een autismegeleidehond wordt daarentegen getraind om uiteindelijk in huis geplaatst te kunnen worden binnen gezinnen waarbij één of meerdere kinderen met autisme aanwezig zijn.  De autismegeleidehond wordt opgeleid door KNGF geleidehonden en is getraind om 3 tot 7-jarige kinderen met autisme buitenshuis te begeleiden. Deze kinderen zijn vaak angstig voor nieuwe situaties en rennen vaak weg op straat, wat maakt dat sommige gezinnen anders amper de deur nog uit komen. Naast dit heeft de hond vaak een positieve invloed op het algehele gedrag van het kind en het gezin. Dit is zoals eerder genoemd, recent wetenschappelijk onderbouwd en is terug te vinden op de website van de Open Universiteit. Door hier te klikken, gaat u direct naar dit artikel.

De therapiehond is helaas nog niet wetenschappelijk onderkent en staat nog in de kinderschoenen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS, Duitsland, Oostenrijk en Groot-Brittannië, is dit vak in Nederland nog nauwelijks bekend. Hierbinnen moet er nog veel werk worden verzet, ook op het gebied van wetenschappelijk onderzoek. Om de effecten van therapiehonden (ook wel AAI genoemd) in kaart te brengen, werkt Pets4Care veel samen met wetenschappelijke onderzoekers en zorginstellingen. Wel staan dierondersteunende interventies de laatste tijd enorm in de belangstelling, zowel binnen de zorg als in het onderwijs. De studie van en naar mens- en dierrelaties wordt ook wel Antrozoölogie genoemd.

Vooral voor de kinderen die het niet altijd even makkelijk hebben (gehad), zouden resultaten binnen dit vakgebied van onschatbare waarden zijn. Niet alleen voor kinderen met autisme, maar ook voor bijvoorbeeld kinderen met een trauma of kinderen met weinig zelfvertrouwen. Met een hond kan je aan zo’n breed scala binnen de ontwikkelingstaken van het kind werken, dat het eigenlijk zonde is om deze niet te benutten!

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.