Lezen en/of voorgelezen krijgen is voor kinderen van essentieel belang. Door te lezen wordt niet alleen de cognitieve ontwikkeling van kinderen aangesterkt, maar kunnen kinderen ook opgaan in fantasie. Fantasie is voor kinderen erg belangrijk en hiermee sluit je aan bij de belevingswereld van het kind. Als kinderen iets hebben meegemaakt, is lezen dan ook een hele laagdrempelige methode om dit bespreekbaar te maken. Het verhaal in een boek zorgt ervoor dat een kind zich inleeft en zijn fantasie laat spreken. Hierdoor kan het kind bij zijn eigen emoties komen, zonder dat dit te direct wordt aangeraakt.
Dit is de reden dat ik vanuit Praatjes met Pootjes, Sofie & Saki heb uitgebracht. Ik gun het kinderen om over hun emoties te leren praten, zonder dit als te zwaar te voelen. Door hierover te lezen en er vervolgens over in gesprek te gaan, kan er al veel verwerkt worden.
Tekst: Tessa Feer
Naast het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling en het aansluiten op de belevingswereld van kinderen door fantasie, is het lezen van boeken voor nog veel meer goed. Er zijn een aantal kinderboeken op de markt waarbij ingegaan wordt op de moeilijkheden waarmee kinderen te maken kunnen krijgen. Soms vinden ouders het lastig om dit soort zaken te bespreken, of zelfs voor te lezen. Echter is het wel belangrijk dat dit voldoende gebeurt. Ik weet nog dat ik tijdens mijn opleiding, in de bieb een boekje voor moest lezen over de dood. Zelf vond ik dit wel heftig om te doen en ik voelde mij er zelfs een beetje onprettig bij. Nu ik mijzelf ben gaan verdiepen in boeken, en natuurlijk ook in het schrijven hiervan, ben ik hier helemaal op terug gekomen. Kinderen ervaren dit namelijk helemaal niet zo zwaar als wij denken, maar het is juist heel belangrijk voor ze om hierover te lezen. Kinderen hebben vaak moeite met het onder woorden brengen van hun emoties en gevoelens. Een gesprek hierover is al snel te direct, waardoor zij niet bij alle gevoelens en emoties kunnen en deze al helemaal niet kunnen benoemen. Door hierover te lezen en/of voorgelezen te krijgen, leven zij zich in en worden de emoties en gevoelens die hierbij vrij komen tastbaar.
Zoals hierboven al even beschreven, is fantasie voor kinderen ook heel belangrijk. Het bepaald het doen en laten van een kind, zijn denken en zelfs zijn voelen. Door te lezen en/of voorgelezen te krijgen, wordt de fantasie van het kind gestimuleerd waardoor boeken aansluiten op de belevingswereld van kinderen. Door aan te sluiten op deze belevingswereld, kunnen kinderen zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Kinderboeken lezen samen met jouw kind, of tijdens jouw les, coach- en/of begeleidingssessie, betekent dus het stimuleren van de ontwikkeling van het kind. Kinderboeken zijn daarom echte ontwikkelingsboeken.
Naast de coaching en begeleiding vanuit Praatjes met Pootjes, vind ik het heel leuk om ouders en professionals handreikingen aan te bieden voor de ontwikkeling van kinderen. Ik word er heel gelukkig van dat ik nu kinderen kan stimuleren in hun ontwikkeling door een eigen kinderboek aan te bieden. Zo kan ik toch een beetje overal mijn begeleiding aanbieden, zonder zelf overal aanwezig te zijn. Want dat is helaas niet mogelijk haha.
Natuurlijk kon ik niets beters bedenken dan de band tussen mens en hond terug te laten komen in ons kinderboek. Kinderen vinden honden bijna altijd leuk en in het dagelijks leven komen kinderen vaak honden tegen, waardoor het heel erg tot de verbeelding spreekt. Naast dat vond ik het ook heel fijn om met mijn boek niet alleen kinderen, maar ook honden op weg te helpen. Daarom doneer ik per verkocht boekje, één euro aan de Shiba Rescue.
Ons kinderboek “Sofie & Saki worden vriendjes” gaat meer in op de sociaal-emotionele ontwikkeling dan het gemiddelde kinderboek. Sofie is een verlegen en in zichzelf gekeerd meisje en thuis schreeuwen haar ouders weleens tegen elkaar. Sofie vindt het daarom moeilijk om contact te maken met mensen, waardoor zij eigenlijk ook geen vriendjes heeft en zelfs een beetje gepest wordt. Ze krijgt buikpijn als er tegen haar gesproken wordt en wil zoveel mogelijk alleen zijn. In het boek brengt het hondje Saki hier verandering in. Zij leert Sofie om contact te maken en een vriendschap op te bouwen. In het verhaal zie en voel je Sofie opbloeien door het hondje Saki.
Helaas zijn er veel meer kinderen in deze situatie dan je in eerste instantie zou verwachten. Het is daarom belangrijk om hierover te lezen en erover in gesprek te gaan. Niet alleen als kinderen zichzelf hierin herkennen, maar ook om zich in te kunnen leven in klasgenootjes die wel wat stiller zijn. Er valt hierdoor een hoop uit Sofie & Saki te halen. Wellicht organiseer ik op den duur eens een webinar over hoe je dit boek zo goed mogelijk kan benutten door hier coachingstechnieken bij toe te passen.
Voor nu is Sofie & Saki te bestellen en is er meer informatie te vinden via: https://praatjesmetpootjes.nl/kinderboek/.
Laat een bericht achter