Zoals jullie weten ben ik bezig met het opstarten van mijn eigen bedrijf. Nu houd ik mij vooral bezig met het schrijven van blogs, artikelen en probeer ik meer naamsbekendheid op te bouwen op social media. Waarom ik dit precies doe en wat het opstarten van een eigen bedrijf in deze branche inhoudt, beschrijf ik in deze blog. Qua ondernemen zit ik nu nog echt in de beginfase, maar aangezien het opbouwen van naamsbekendheid gemiddeld zo’n drie jaar duurt, ben ik hier nu alvast mee begonnen. Mijn werkwijze beschrijf ik graag in blogs, omdat het gebruik van een therapiehond vrij nieuw is. Voor veel mensen (o.a. cliënt en professional) is het inzetten van een therapiehond als “middel” nog erg onbekend. Met mijn blogs wil ik cliënten laten zien wat dit precies inhoudt en hoe prettig hulpverlening eigenlijk kan zijn en professionals zie ik niet als concurrenten, maar als collega. Ik hoop juist professionals te motiveren zich ook te verdiepen in deze professie en zo van elkaar te leren.
Tekst: Tessa Feer
Voordat je start met het opzetten van een eigen onderneming is het natuurlijk belangrijk te bedenken wat je graag wil doen. Vaak starten mensen een onderneming op, omtrent hun hobby en/of hun professie. Zo ook bij mij het geval. Ik heb opleidingen afgerond binnen het mensenwerk en mijn hobby is altijd al alles om dieren heen geweest, in het bijzonder honden. Al bij het starten van de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, hoorde ik in de wandelgangen dat de hulpverleningswereld bezig was met therapie met paarden. Ik dacht meteen dat dit ook geweldig zou werken met honden. Dit heb ik altijd in mijn achterhoofd gehouden, totdat ik tijdens mijn laatste jaar de minor ‘agressie en huiselijk geweld’ volgde, waarin ik o.a. het keuzevak Traumaverwerking volgde. Er bleek een tekort te zijn aan aanbod binnen de traumaverwerking aan kinderen (zie mijn artikel voor meer informatie). Ja! Dacht ik direct, dit is het, dit wil ik gaan doen! Ik besprak mijn idee met de desbetreffende docent en die was razend enthousiast. Samen met een aantal groepsgenoten hebben wij mijn idee gepresenteerd op de HU. Onze medestudenten en aanwezige docenten en professionals (o.a. de politie) waren laaiend enthousiast. Mijn idee was dus geboren.
Toen ik zo goed als klaar was met de opleiding, had ik een flinke zomervakantie en wat tijd over. In de tussentijd ben ik nog aangenomen voor een parttime baan als leerplichtambtenaar. Ja echt, als leerplichtambtenaar haha. Ik wilde geen fulltime, maar een parttime baan, zodat ik mij daarnaast kon bezig houden met Praatjes met Pootjes.
De zekerheid van een vaste baan en een vast inkomen, vind ik namelijk wel erg prettig.
Ik ben na gaan denken over een naam, dat kindgericht was en enigszins mijn werkzaamheden zou benoemen. Ook niet te concreet, omdat ik naast traumaverwerking ook uiteindelijk meer wil gaan doen met kinderen. Zo ben ik uiteindelijk op de naam Praatjes met Pootjes gekomen. Ik heb hulp gehad van een programmeur (credits aan Max van Deurzen!) met het opzetten van mijn website en Florence Kamp (het baasje van het zusje van Djen), van Visualfoxdesign heeft mijn logo en mijn banner ontworpen. Ik wilde een website die er professioneel uit zou zien, maar toch ook het kind zelf aan zou trekken. In mijn logo wilde ik de combinatie van mens en dier verwerkt hebben die een soort van samen smolten. Dit alles is met enorme dank aan hen, enorm goed gelukt (vind ik zelf in ieder geval!).
Nadat dit allemaal afgerond was heb ik een Facebookpagina, een Instagram en een Twitteraccount aangemaakt. Dit natuurlijk om via social media mijn site en daarmee mijn werkzaamheden onder de aandacht te brengen. Ik heb eerst mijn artikel geplaatst en daarna ben ik gaan bloggen. Op Facebook merk ik dat ik steeds meer likes krijg, waar ik erg blij mee ben! Op Instagram krijg ik ook steeds meer volgers, hier plaatst ik vooral veel foto’s van Djen op. Wat is nu een beter reclamebord dan Djen? Enkel Twitter gaat nog wat moeizaam. Het krijgen van volgers is hier wat lastiger. Ik merk dat vooral Facebook in het beginstadium een erg fijn medium is. Mensen kunnen berichten van je delen en elke like verschijnt vaak weer bij anderen op de startpagina. Hierdoor gaat het krijgen van likes redelijk snel.
Ik gebruik de app Google Analytics waarmee ik kan zien hoeveel websitebezoekers ik heb en waar zij vandaan komen. Zo zie ik dat de meeste bezoekers van Facebook komen of mij onderhand al zelf opzoeken. Deze week had ik bijvoorbeeld 85 sitebezoekers, zonder het plaatsen van een blog (dus na deze blog zullen het er weer meer zijn). Nadat ik een blog plaats zie ik dat mijn bezoekersaantal al aanzienlijk stijgt en kan ik zien hoe vaak mijn blog gelezen wordt. Gemiddeld wordt mijn blog al door 45 lezers gelezen! Dit aantal vind ik zelf al behoorlijk, en had ik in deze fase echt nog niet zo hoog verwacht. Het schrijven van blogs kan ik daarom ook echt aanraden voor startende ondernemers. Ook is de Google Analytics app dé aanrader voor een net opgestarte site omdat je zo kan je zien welk effect je posts hebben en kan je beter inspelen op je doelgroep.
Aangezien ik merkte dat mijn website steeds vaker bekeken wordt en mijn blogs gemiddeld door 45 lezers gelezen wordt, ben ik actiever geworden in het maken van mond-tot-mond reclame. Voor de socialisatie van Djen loop ik veel met haar op druk bezochte plekken, ook plekken waar veel kinderen komen. Vaak krijg ik opmerkingen over het uiterlijk van Djen. Mensen vragen mij wat voor een ras het is of maken gewoon een praatje, omdat ze haar er zo leuk uit vinden zien. Daarom heb ik nu ook visitekaartjes laten maken. Als ik dan met mensen in gesprek ga, kan ik hen nu mijn visitekaartje aanbieden waardoor ik verwacht meer paginabezoekers te krijgen. Een visitekaartje heeft veel meer effect dan het noemen van je naam of het opschrijven van de website. Ook geef ik mensen in mijn sociale netwerk visitekaartjes mee, die vaak zelf aanbieden om deze op hun werk neer te leggen.
Tot slot ben ik bezig met het schrijven van een kinderboekje. Het is de bedoeling dat het boekje de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen stimuleert, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van de eigenschappen van een hond. Hiermee wil ik ook de allerkleinsten bereiken, maar verwacht ik ook meer naamsbekendheid op te bouwen. Het boekje wil ik sowieso gaan verkopen op mijn site en wellicht wil ik deelacties starten voor het gratis weggeven van een aantal exemplaren. Hiermee zal vooral de Facebookpagina van Praatjes met Pootjes meer naamsbekendheid gaan krijgen. De illustraties voor het boekje worden gemaakt door Cindy Soumeru van Creatury, waar ik echt enorm tevreden over ben. Bovendien hoop ik met het boekje een goed doel te kunnen gaan steunen, namelijk de Shiba Rescue. Zo hoop ik naast kinderen, ook honden te kunnen helpen met mijn boekje. Voor het boekje ben ik ook een netwerk aan het opbouwen in de uitgeverijwereld en ik hoop dat het boekje begin 2018 uitgegeven gaat worden.
Al met al zie je dus dat het echt van belang is om een netwerk op te bouwen voor het starten van een eigen onderneming. Zonder de hulp van een programmeur, grafisch designer, journalisten, een illustrator, uitgevers en mijn opgebouwde netwerk vanuit mijn opleidingen, was ik nooit al gekomen waar ik nu ben. Ook ben ik erg blij met mijn privénetwerk, zij steunen mij waar zij kunnen met Praatjes met Pootjes en zorgen echt voor dé mond-tot-mond reclame die een starter goed kan gebruiken. Ook dit is zeker niet te onderschatten. De volgende stap is het vinden van een goede accountant, die mij wil gaan helpen met het opstellen van offertes, facturen en die mij adviezen kan geven met betrekking tot het aanvragen van een KvK-nummer en de algehele administratie van Praatjes met Pootjes.
Maar in de tussentijd, blijf ik lekker door bloggen!
Laat een bericht achter