Iedereen die deze blog leest heeft weleens ergens voor geleerd.. Al is het bijvoorbeeld maar voor je rijbewijs. Toch blijkt dat veel kinderen en jongeren, maar ook volwassenen, moeite hebben met het leren. Dit hoeft niet per se te maken te hebben met intelligentie, maar het toepassen van de juiste leerstrategie kan al heel veel doen. Zelf ben ik mijn schoolcarrière gestart op het vmbo, basisberoepsgerichte leerweg. Nu heb ik een hbo-diploma en ben ik bezig om mijzelf nog verder bij te scholen. Bij mij had dit heel erg te maken met het vinden van de juiste leerstrategie. Kinderen en jongeren hebben vaak moeite met het opslaan van informatie als het hen niet interesseert. Door een leerstrategie toe te passen die jou als persoon wel interesseert, kom je al een heel eind! Ook in mijn eigen jeugd heeft dit veel impact gehad. Daarom ben ik hier vanuit Praatjes met Pootjes mee aan de slag gegaan. Om ook deze kinderen en/of jongeren te kunnen begeleiden en ondersteunen!
Tekst: Tessa Feer

Een tijdje geleden vertelde een kennis van mij dat ze zich zo’n zorgen maakte om haar zoon. Het lukte hem niet om goed te leren en de informatie bleef maar niet hangen. Hier heb ik het met mijn vriend over gehad, want hij is docent binnen het speciaal onderwijs. Daarnaast hebben wij beiden vroeger moeite gehad met het “leren leren” en waren wij onderpresteerders. Daarom hebben we besloten de handen voor deze doelgroep ineen te slaan. We hebben onze kennis gebundeld en wat vooronderzoek gedaan. Daarna zijn wij samen naar deze bekende en haar zoon gegaan. Zij hebben van ons handvatten gekregen waarbij hij kan leren om te leren. De juiste leerstrategie toepassen kan namelijk al onwijs veel verschil maken.

Onderpresteerder

Dit heb ik zelf in mijn jeugd ondervonden. Op de basisschool was ik een enorme onderpresteerder en wilde ik eigenlijk niets voor school doen. Hierdoor ben ik uiteindelijk terecht gekomen op het vmbo, basisberoepsgerichte leerweg. Tijdens mijn tweede leerjaar op het vmbo kwam ik erachter dat ik meer kon en dat nu ook voor het eerst wilde. Ik begon me wat meer in te zetten en werd zo in mijn derde leerjaar geplaatst op kaderberoepsgerichte leerweg. Hier heb ik uiteindelijk mijn vmbo-diploma behaald, waarnaar ik naar het mbo mocht. Ik twijfelde destijds of ik de kant van de jeugdzorg, of de dierenkant op zou gaan. Uiteindelijk heb ik dit komisch genoeg gebundeld in Praatjes met Pootjes, want die keuze heb ik nooit echt kunnen maken, haha.

Afgestudeerd

Op het mbo heb ik niveau 3 Pedagogisch Werker gedaan. Toen ik dit diploma behaald had wist ik dat ik verder wilde studeren. Ik ging dus niveau 4 doen, en na het behalen van dit diploma gestart met mijn hbo-opleiding. Uiteindelijk is het Maatschappelijk Werk en Dienstverlening geworden en heb mijn diploma inmiddels behaald.
Op het vmbo en het mbo heb ik nooit écht hoeven leren. Ik merkte wel dat ik mij bij elk niveau hoger steeds wat meer moest gaan inlezen voor een toets, maar dit ging mij eigenlijk nog steeds prima af. In de eerste jaar van het hbo had ik hier dan ook flink moeite mee. Voor het eerst in mijn leven moest ik ECHT leren, maar ik wist echt niet hoe! Als een kip zonder kop ging ik dan maar alle informatie lezen en zo nu en dan wat onderstrepen, nou dit werkte dan ook voor geen meter. Na het eerste jaar flink klunzen, had ik dan eindelijk mijn leerstrategie ontdekt. Dit heeft er uiteindelijk tot geleid dat ik nooit meer een toets hoefde te herkansen en “met genoegen” afgestudeerd ben.

Leerstrategieën

Dus, het toepassen van passende leerstrategieën werkt, dat heb ik zelf ondervonden! Wat was dan mijn leerstrategie? Nou, mijn leerstrategie was van alles een begrippenlijst maken en deze in vakken plaatsen (elk onderwerp onder een bepaald vak). Ook ben ik over de te leren onderwerpen veel YouTube filmpjes en documentaires gaan kijken. Voor mij werkte dit goed, omdat ik het leuk en fijn vind om tv te kijken en ik graag dingen organiseer. Ik organiseerde de informatie visueel en daarmee gaf ik ze in mijn hoofd een plaatsje.
Er zijn natuurlijk nog veel meer leerstrategieën en manieren om informatie op te slaan in je langetermijngeheugen. Zo kan je bijvoorbeeld een quiz maken met klasgenoten, elkaar overhoren, tijdens het wandelen praten over de informatie die je moet leren etc.
Om wat meer informatie te geven over hoe de verwerking in je langetermijngeheugen werkt en om wat meer voorbeelden te geven voor leerstrategieën, hebben mijn vriend en ik alles kort en krachtig in één pagina gebundeld. Dit kan dan als extra tool gebruikt worden door kinderen en jongeren zelf, die moeite hebben met het “leren leren”.

Wil jij dit document ook graag ontvangen? Vul dan onderstaand contactformulier in met het onderwerp “leren om te leren”.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.