Zoals beloofd zou ik nog een blog over de tweede opleidingsdag bij Pets4Care schrijven. Tijdens deze dag is er namelijk (naast het leren “nee”zeggen) ook gesproken over hygiëne en algemene voorwaarden. Ik schrijf hier ook graag een blog over, omdat ik dit voor de veiligheid van jou als professional, voor de cliënt en voor jouw hond, zo van belang vind. Tijdens deze dag zijn er namelijk ook een hoop zaken besproken, waar je in de eerste instantie niet aan zou denken. Een belangrijke kernvraag hierin is denk ik wel “Hoe zorg jij ervoor dat je zo veilig en prettig mogelijk met jouw hond en de cliënt kan werken?”.
Tekst: Tessa Feer

Ten eerste is waarschijnlijk de beantwoording van deze vraag voor iedereen persoonlijk. Om tot goede hulpverlening te komen is het natuurlijk wel van belang dat iedereen zich in de samenwerking veilig voelt. Als professional ben jij verantwoordelijk om de veiligheid van de cliënt, maar ook die van jouw hond te waarborgen. Om dit te kunnen, is het belangrijk dat je voor jezelf en jouw hond nagaat wat jullie nodig hebben om je veilig te voelen. Welke ruimte zou wel/niet prettig voelen voor jouw hond? Het werken op een gladde vloer zou bijvoorbeeld voor veel honden niet prettig voelen. Veel honden hebben dan moeite om zichzelf vrij te kunnen bewegen en kunnen tijdens de begeleiding dan niet zichzelf zijn.
Er komt dan ook meer bij kijken dan je denkt, zo is het bijvoorbeeld ook slim om mensen op de hoogte brengen van de voeding die je voert aan jouw hond. Zodat er naderhand geen problemen kunnen ontstaan. Zorg dat er zoveel mogelijk maatregelen zijn getroffen, om gedoe achteraf of tijdens het proces te voorkomen.

De ene hond is de ander niet en de ene professional is de ander niet. Dat maakt dat één ieder zich veilig zou voelen onder andere voorwaarden. Zo weet ik dat Djen niet erg veeleisend is om zich veilig te voelen. Ze vindt het helemaal niet erg als er kinderen om haar heen schreeuwen, er heel veel mensen in een ruimte zijn of iedereen aan haar zou zitten. Djen vindt het eigenlijk prima om in het middelpunt van de belangstelling te staan haha.. Wel vindt Djen het belangrijk om te kunnen observeren, ze wil begrijpen waar iets vandaan komt. Als zij bijvoorbeeld een harde knal hoort en ze ziet niet waar deze vandaan komt, dan schrikt ze. Als ze ziet waar de knal vandaan komt, schrikt ze helemaal niet.

Bij het opstellen van de algemene voorwaarden is het dus van belang dat je jouw hond goed kent, en hierop inspeelt. Wat ik echt een waardevolle tip vond, was om de eerste kennismaking/intake te doen zonder hond. Jij kent je hond het beste en kan hierdoor inschatten hoe de cliënt en de omgeving zullen matchen bij jouw hond. Hierin kan je dus heel direct voor de veiligheid van jouw hond, maar ook voor die van de cliënt, opkomen. Verder is een eigen plek voor de hond altijd van belang. Een plek waar de hond zich kan terugtrekken, zonder dat er cliënten in de buurt komen. Hiervoor is het commando “plaats” erg waardevol. Tot voor kort kende Djen dit commando niet, omdat er in ons huis meerdere schapenvachtjes liggen waar ze op mag liggen. Een echte vaste plek heeft ze daardoor niet. Maar door deze opleidingsdag is hier meteen verandering in gekomen. Op haar eerste verjaardag (29 oktober) heeft Djen dan ook een mand cadeau gekregen en ben ik haar het commando “plaats” aan het aanleren. Deze mand zal ik ook mee gaan nemen tijdens onze coachmomenten en opleidingsdagen.

Om goede algemene voorwaarden op te stellen zou je jezelf de volgende vragen kunnen stellen: “Wat is van belang voor jouw hond om zich veilig te voelen?”, “Wat is voor belang voor jou als professional om je veilig te voelen?” en “Wat is van belang voor jouw cliënten om een veilige situatie voor hen te creëren?” Geef antwoord op deze vragen en verwerk dit in je algemene voorwaarden. Ook als je een ander bedrijf met cliëntcontact wil oprichten zijn deze vragen natuurlijk van belang (behalve die over de hond natuurlijk). Deze kan je de cliënt tijdens de intake laten tekenen, zodat de veiligheid gewaarborgd is en er een prettige werksfeer ontstaat. Hierdoor voorkom je latere misverstanden en vervelende situaties

Tot slot wil ik nog wat kwijt over hygiëne, wat natuurlijk ook tot de algemene voorwaarden behoort. Je zult er wellicht niet zo snel aan denken, maar ook dit komt bij dit vak kijken. Je gaat met honden en mensen werken. Honden komen veel buiten en zullen weleens in de modder rollen, door de regen moeten lopen, en noem zo maar op. Om de hygiëne zoveel mogelijk te waarborgen vind ik dat wij een hoop waardevolle tips hebben gekregen tijdens de opleiding. Zo is het belangrijk om te zorgen dat je hond niet nat een instelling komt inlopen of helemaal doorweekt een huis van een cliënt binnenkom. Toch zal je hond natuurlijk zo nu en dan buiten zijn behoefte moeten.. Neem daarom altijd handdoeken mee voor als het regent en je hond is nat geworden. Ook kan je babydoekjes (geniale tip) meenemen voor als je hond ergens een vieze vlek heeft, deze kan je dan even snel wegpoetsen.

Als laatste is zelfs de voeding van jouw hond van belang voor het waarborgen van de hygiëne (en veiligheid). Nog steeds zijn de meningen over het voeren van vers vlees (KVV of BARF) nogal verdeelt, dus ook bij Pets4Care werd dit besproken. Aangezien nog onduidelijk is in hoeverre de bacteriën van dit vlees aan de hond blijven zitten en voor besmetting kunnen zorgen, is het belangrijk om ook dit in je algemene voorwaarden en/of toestemmingsverklaring op te laten nemen. Dit ga ik dus zeker doen, want ik ben helemaal pro vers vlees voor de hond, maar wil wel eventuele discussies met cliënten die hierdoor kunnen ontstaan graag uitsluiten.
Dus… Ik ga lekker aan de knutsel met het opstellen van mijn algemene voorwaarden en zal deze binnenkort op de website plaatsen. Heel fijn om zo duidelijk te zien hoe een opleiding je kan helpen in de groei van een startend bedrijf.

Laat een bericht achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.